vrijdag 27 januari 2012

Tryday: Scanner Daybook


Ik ben een ideeënmeisje. Losse plannen, vage dromen dwarrelen vrijwel non-stop door mijn hoofd. Mijn enthousiasme is snel aangewakkerd, soms blijvend, maar vaak vluchtig. Ik wil zoveel dingen, maar als ik dan tijd heb, weet ik niet meer wat ik wil doen. Ik weet nog wel dat ik iets wilde, maar er kan zoveel dat het enerzijds overweldigt en anderzijds zijn die vele ideeën te vaag en abstract om iets mee te doen.

Laatst kwam ik het boek Refuse To Choose van Barbara Sher tegen. Hierin geeft ze advies voor mensen die zij scanners noemt: zij die niet kunnen kiezen omdat ze van alles wat willen proeven. 

"Scanners love to read and write, to fix and invent things, to design projects and businesses, to cook and sing, and to create the perfect dinner party. (You'll notice I didn't use the word "or," because Scanners don't love to do one thing or the other; they love them all.)

To Scanners the world is like a big candy store full of fascinating opportunities, and all they want is to reach out and stuff their pockets.

It sounds wonderful, doesn't it? The problem is, Scanners are starving in the candy store. They believe they're allowed to pursue only one path. But they want them all. If they force themselves to make a choice, they are forever discontented."


Eén van de tips die ze geeft is het bijhouden van een Scanner Daybook. Een boek waarin je alle ideeën opschrijft en uitwerkt. Om er zo uiting aan te geven, omdat het voldoening geeft, zelfs als je er later niets meer mee doet. Dat plan om een weeshuis te beginnen in Afrika? Theezakjes vol inspiratie? Een kinderboek illustreren? Die wereldreis, een zelfgemaakte tafel, het zoveelste boek? Schrijf het op, laat het toe en doe er mee wat je wilt. 

Hoewel ik niet vol zakenplannen zit, is het herkenbaar wat ze schrijft. In hoeverre ik een scanner ben en wat dat voor mij betekent (hint: veel), is nu niet zo van belang, maar dat ideeënboek sprak me aan. Ik heb een grote Moleskine waarin ik al langer van me af schrijf, maar sinds kort heb ik ook een mini-Mole die overal met me mee naar toe mag. Hij zou zelfs in m'n broekzak passen als ik dat niet zo irritant vond zitten.

Het is belangrijk dingen op te schrijven. Ten eerste omdat we zo ontzettend veel vergeten. Natuurlijk onthoud je ook veel, opmerkingen, dat ene jaartal, welke trein je moet hebben en dat de koffiejongen zo'n leuk shirt droeg. Maar we vergeten nog veel meer. Details die onbelangrijk lijken, dingen die weinig indruk maken. Gelukkig maar, want alles onthouden is een last. Filteren is nodig.

Vaak weet je alleen niet van tevoren of iets belangrijk is. Er liggen verborgen schatten te wachten in dat filter, bij ons allemaal. Of je denkt “ik onthoud dit wel”, waarna je moet rennen naar de trein, vergeet in te checken, opzij wordt geduwd door mensen met nog meer haast en tegen de tijd dat je zit, ben je vergeten wat je dacht. Ben je zelfs vergeten dát je iets dacht.

Sinds een maand draag ik mini-Mole bij me. Eerst was ik wat aarzelend. Wat moet ik nou opschrijven? Welk idee is serieus genoeg? Wat is het nut? En het aloude: dit onthoud ik wel. Hoeveel ik vergeet, blijkt wel als ik het boekje nu doorblader en mijn eigen ideeën zie alsof ze van een vreemde zijn. Wat gelijk weer verfrissend werkt: een heleboel lach ik weg, maar lang niet alles.

Inmiddels begin ik te wennen. Losse zinnen, ideeën voor verhalen, toekomstplannen, ondernemingen en dromen van avontuur - ik schrijf ze op. Ongecensureerd. Wie ben ik om mijn ideeën af te wijzen? Het voelt goed om zo te dromen. Om mezelf niet te beperken. Om toe te geven, te zeggen:

Ja, je mag alles. Je mag alles wat je wilt. Je hoeft niet te kiezen. Je ideeën zijn de moeite waard en het is aan jou om ze leven in te blazen, al was het maar op papier. Wat is het fijn dat er mensen zijn die kiezen, die ergens volledig voor gaan, we hebben die experts nodig. Wat is het fijn dat jij dat niet bent. Enthousiasme vervaagt na voldoening, dus vlieg dan door als je geïnspireerd wil blijven.

6 opmerkingen:

  1. Oh, wat inspirerend dit stuk! Ga er mee door, wat goed dat je je ideeën opschrijft hoewel het raar voelt (dat kan ik me goed voorstellen, alle begin is moeilijk - als je kijkt hoe je een essay start en hoe dat er 2 weken later uitziet bijvoorbeeld...) Hoewel ik enerzijds een scanner ben (er is zoveel dat ik nog wil), duw ik mezelf in één pad tegelijk. En ja, vaak vind ik dat jammer, maar ik zie dat ik zo het meest bereik. Bijvoorbeeld het pad van één taal tegelijk - al wil ik ze allemaal, en wil ik ook tolk worden. Mijn kunnen heeft zijn grenzen en die probeer ik te respecteren.

    Echt een goed stuk dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sinds een week schrijf ik al mijn ideeën op blaadjes op, die ik vervolgens op mijn slaapkamerdeur plak. Elke dag lees ik het even door, voeg ik toe, en raak ik weer opnieuw enthousiast. Werkt voor mij erg goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg inspirerend dit stuk zeg! Ik ga denk ik ook maar eens met zo'n scanner journal beginnen. Alles opschrijven wat ik bedenk, hoe raar het misschien ook klinkt..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohh hier herken ik me zeer hard in. Ik heb ook zo'n boekje, neem het altijd met me mee, maar de gewoonte om er àlles in te schrijven is er nog niet, tijd om die te kweken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herkenbaaaar! Haha, ik kan soms ook niet slapen omdat ik sommige plannen (waar het dan verder helemaal niet de tijd voor is) helemaal moet uitdenken. Soms schrijf ik het dan ook op om het kwijt te zijn, maar (nog) niet in een speciaal boekje. Maar naast alle ideeen ook écht ergens op focussen wil ik ook wel leren, om sommige ideeën te kunnen realiseren. Leuk idee zo'n boekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inspirerend, dit! En heel herkenbaar. Ik wil ook zoveel, ik wil helemaal geen keuze maken. Al lijkt het me ook geweldig om ergens een passie voor te hebben, om er compleet voor te kunnen gaan en de rest te kunnen vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen