zondag 1 januari 2012

2012 Manifesto





Verwonder je dagelijks. Er is zo veel moois, in de kleine hoekjes en daarbuiten. Kijk naar het veranderen van de seizoenen, zie de bloesem, vind reuzenschapen in donderwolken. Stamp door de blaadjes, roetsj door de sneeuw. Zie de mensen, hun verhalen. Vind herkenning in wat je past en voor de rest: verwonder je.

Wees aanwezig. Kijk mensen in hun ogen, glimlach. Zodra je wakker wordt, naar je geliefde, naar de mensen onderweg, naar jezelf. Luister aandachtig en wees je bewust van je woorden. Kies ze, kies de mooiste.

Kies. De optelsom van je keuzes is belangrijker dan je nu kunt overzien. Pas als je terugkijkt zul je zien welke keuzes je waar brachten. Voorkom dat je dan spijt krijgt, dus kies nu. Kies iedere dag opnieuw. Zodat je weet: ik was daarbij, dat was wat ik wilde en het is goed.

Laat je verrassen. Niets zo saai als een uitgestippeld leven. Droom groots en plan goed zodat je voorbereid bent, maar vergeet niet dat het slechts dat is: voorbereiding. Het leven is wonderlijker dan je durft te denken, dus denk het zo mooi als je kunt en laat je dan overstijgen. Wie de touwtjes in handen houdt, komt ver. Wie zich mee laat voeren, verder.

Wees dankbaar voor alles wat je hebt, hoe klein ook. Waardeer de simpele dingen. Een goed boek. Je beste vrienden. Lekker eten. Een warme trui. Thuis. Onderschat de basis niet.

Ga verder. Doe meer dan wat noodzakelijk is. Geef weg wat je kunt missen. Zet verse bloemen in je huis. Draag je feestjurk naar kantoor. Schrijf brieven, met de hand op dik papier. Doe parfum op voor je naar bed gaat. Laat vrolijke post-its achter in de trein. Houd de deur open ook al heb je haast. Vertel je liefsten waarom je van ze houdt en doe dat nog eens voordat ze vergeten. Zie de zonsopgang, zie de kleuren, de veranderingen. Elke dag opnieuw, maar nooit hetzelfde - hoe wonderlijk is dat?

Vind het wonder dat er is en voeg het toe waar je kunt, meer is het niet.

15 opmerkingen:

  1. heerlijk. dankzij deze woorden ga ik morgen bloemen kopen en mezelf dat dure briefpapier wat ik al een paar maanden wil kopen.
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! En zo is het ook. Fijn 2012!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik wil weer een post it actie beginnen. Al deze mooie uitspraken zorgen voor genoeg inspiratie. Bedank daarvoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. amai, heel mooi en heel inspirerend! de essentie kan soms heel simpel zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie, wijze woorden Eva! Misschien dat ik ze maar eens uit moet printen en ophangen om me er vaker aan te herinneren...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie woorden, mooie Eva, mooi jaar! Tot snel x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig, Eva! Ik ga me vooral veel verwonderen :)

    BeantwoordenVerwijderen