zondag 31 juli 2011

Monchou-aardbeienkoek


Monchou-aardbeienkoek
6-8 stukken, 30min. + 1u wachten


Nodig:
150 gr. Duo Bastognekoeken
100 gr. Roomboter
150 gr. Monchou
2 el. Witte basterdsuiker
250 gr. Aardbeien
4 el. Aardbeienjam

Stevige plastic zak
Springvorm (20 cm)










1. Doe de bastognekoekjes in een stevige plastic zak en verkruimel ze. Kan handig met een deegroller, maar als je er een beetje kracht en agressie achter zet, moet het ook wel op een andere manier lukken.

2. Smelt de boter in een pannetje en schenk dit door de koekkruimels, goed roeren.

3. Vet de springvorm in. Echt doen. Ook als je een springvorm hebt met zo'n mooie teflon laag: invetten. Tenzij je je uiteindelijk koek graag in brokken eet en de restjes van de bodem af wil schrapen.

4. Verdeel het koek-botermengsel over de bodem en druk het aan, bijv. met paletmes of de bolle kant van een lepel. Zet dit ongeveer 15min. in de diepvries (of een tijdje in de koelkast) zodat de bodem hard kan worden.

5. Roer de suiker door de monchou en verdeel dit gelijkmatig over de bodem.

6. Verwijder de kroontjes van de aardbeien en snij ze in plakjes. Leg deze dakpansgewijs op de monchou. Of gooi ze er gewoon op, schud een beetje met je springvorm en geniet van de chaotische verdeling.

7. Verwarm de jam in een pannetje zodat het vloeibaar wordt en giet het vervolgens over de aardbeien. Als je een kwastje hebt, kan je het er mooi overheen verdelen, anders werkt de truc van punt 6 hier ook prima.

8. Zet het in de koelkast en laat het daar minimaal 1 uur, maar liefst een nacht staan.

9. Snij in 6 of 8 punten, deel er een paar uit als je vrienden wil maken, en eet de rest zelf op.







7 opmerkingen:

  1. Ziet dr mooi uit! Al waren er nog maar een paar stukjes toen ik er was ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nomnom :D Ik ga het proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan hier maar 1 ding op zeggen:

    nom nom nom nom nom nom nom nom nom.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was heerlijk! En de poes vindt het er zo te zien ook smakelijk uitzien haha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve hemel, wat ziet dát er lekker uit zeg. Ik denk dat ik op deze manier wel voor elkaar krijg om mijn vriend fruit te laten eten. En mijzelf ook. Jum! Nieuwe missie: een springvorm!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind je taart er erg lekker uitzien, maar door de hoeveelheid zuivel, vet en suiker hoeft het voor mij niet meer. Ik hou het fijn bij plaatjes kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij was echt zo ontzettend lekker. Heb 'm dit weekend ook zelf gemaakt, was lekker, maar moet er toch nog een beetje op oefenen :)

    BeantwoordenVerwijderen