donderdag 12 januari 2012

Een stapje verder



Sometimes you just feel tired, feel weak
And when you feel weak, you feel like you wanna just give up,
But you gotta search within you, you gotta find that inner strength
And just pull that shit out of you and get that motivation to not give up
And not be a quitter, no matter how bad you wanna just fall flat on your face and collapse
                                                                         -
Eminem, Till I Collapse

Iedereen had wel zo iemand in zijn klas, en ik was haar: het meisje dat een hekel had aan gymles. Het liefst sloeg ik de lessen over en meer dan eens deed ik dat ook. Mijn lijf zat me alleen maar in de weg, het was te veel, te groot, en bewoog niet zoals het moest. Enkels klapten dubbel, knieën deden pijn en ik gaf op. De parkloop liep ik maar half. Bij de shuttle run test zat ik als één van de eersten op de bank. Wanneer ik de coopertest niet kon ontlopen (haha), wandelde ik die twaalf minuten uit in plaats van ze te rennen.

Toch begon ik een paar jaar geleden met hardlopen. Niet omdat het me nou zo leuk leek, maar het leek me wel goed voor mijn lijf. Hijgend leerde ik twee minuten achter elkaar lopen. En toen drie. Trots liep ik er vijf, en toen tien en toen ik voor het eerst twaalf minuten non-stop liep, was ik verbijsterd. Dus ik kon het wel.

Ik heb steeds af en aan gelopen. Met mooi weer en veel tijd liep ik drie, vier keer per week. Met sneeuw loop ik niet. Op reis loop ik niet. Als ik me te druk maak, loop ik alleen in het weekend. Hoewel ik mijn grenzen soms wel iets wist te verleggen, bleven mijn prestaties de afgelopen twee jaar redelijk constant. Ik liep twintig minuten, deed dat soms twee keer achter elkaar, en uiteindelijk liep ik vlak voor Argentinië een paar keer een half uur non-stop.

Een prestatie waarvan ik altijd dacht: dat lukt me nooit - dus ik was blij. Maar niet tevreden. Het kriebelde, als dit kan, waarom dat dan niet? Nieuwsgierig rende ik een rondje, en nog één, en nog één. Rende ik het dubbele van wat ik tot voor kort normaal vond. Steeds een stapje verder kwam ik verder dan ik dacht. En deze week deed ik dat weer, alleen nu nog wat verder. De eerste paar kilometers zeurde mijn hoofd nog. "Waarom doen we dit? Je kunt het toch niet. Hebben we niet iets leukers te doen dan dít? Kom op zeg. Saai. Je verdoet je tijd. Laten we weer naar huis gaan." 

Ik liep verder. Mijn huis voorbij. Vol tegen de wind in, door de regen, en net toen ik dacht: 'ik kan niet meer, veeg mij maar op', hoorde ik de verlossende woorden.

"Distance: 10 kilometers."

I did it. Als ik het kan, kan jij het ook.
En als ik dit kan, wat kan ik dan nog meer?

12 opmerkingen:

  1. Ik was net als jij tijdens de gymles. Ik haatte alles wat maar met rennen te maken had. Vorige zomer ben ik begonnen met Start to Run en het verbaasde me echt dat ik rennen fijn bleek te vinden. Helaas heb ik niet alle lessen afgemaakt, omdat ik te weinig tijd had. Op dit moment werk ik aan mijn conditie met allerlei groepslessen en fitness in de sportschool en binnenkort ben ik van plan weer te beginnen met Start to Run en het dan ook echt af te maken. Je stukje is in ieder geval al erg inspirerend en motiverend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu heb ik zin om te gaan hardlopen terwijl ik het eigenlijk verschrikkelijk vind! Misschien moet ik toch maar weer eens een poging wagen: als jij het kunt kan ik het ook. Mooi geschreven Eva!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi Eva <3 Denk dat we veel meer kunnen dan we zelf geloven, en daarom heb ik mezelf beloofd dat ik mezelf dit jaar ga verbazen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wow. Ik deed ook nooit graag gym, bweikes. Echt: bweikes!
    Ik heb ook eens de gedachte gehad om te gaan lopen. Het is bij de gedachte gebleven.
    Misschien moet ik het ook nog eens proberen?
    prachtige tekst trouwens, heeft me geholpen :)

    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hield ook nooit van sporten en ik dacht dat ik het ook niet kan. Nu fitness ik drie keer per week en ben ik toch veel beter in sport dan ik dacht. Ik heb een betere conditie, meer uithoudingsvermogen en meer spieren!
    Zolang je maar iets wilt, kan je het ook bereiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw respect Eva! Moet een hoop voldoening geven.
    Gisteren ben ik begonnen aan mijn eigen Missie 10km, motiverend om dit dan de volgende ochtend te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow 10KM! thanks voor de inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Al die hardloopblogjes inspireren me om ook te gaan hardlopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Respect!

    Ik was ook zo'n anti-gym-meisje
    en heb nu nog steeds een hekel aan sport.
    Maar het kan dus nog goed komen, zie ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow dat is echt een prestatie! Ik had ook altijd een hekel aan bewegen op de middelbare. Ik was meer een danser, zo kon ik uren lang dansen zonder problemen, maar als ik 5 minuten moest rennen... Lag ik in no-time op de grond. Maar, ik had wel de motivatie, de motivatie om niet de langzaamste te zijn, dus ik weigerde op de bank te zitten als er nog niemand zat :P

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vind jij het ook zo leuk jezelf te verbazen?

    (en supergoede prestatie!)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Niets groots is ooit tot stand gekomen zonder dat het eerst gedroomd is AJ <3

    BeantwoordenVerwijderen