dinsdag 24 januari 2012

Couscoussalade


                                                           Bron

Ik eet graag gezond. Niet altijd, kaasbroodjes en brownies zijn altijd welkom, maar zeker als ik aan het werk ben geef ik de voorkeur aan gezond. De hele dag binnen achter de computer, dan heb ik goede voeding nodig. Iets dat vult, iets dat voedt. Iets dat voorkomt dat ik van suikerdip naar suikerdip ga en ik mijn ogen niet meer open kan houden, omdat ik droom van zoetigheden en dagen slapen.

Daarnaast zijn mijn prioriteiten erg wisselend. 's Ochtends vroeg, na een iets te korte nacht, zie ik niet altijd in waarom ik in hemelsnaam op zou staan om eten te maken.  En 's avonds laat lonken bed en boek, "dat eten maak ik morgen wel." Niet dus.

Daarom is deze salade sinds een tijdje favoriet. Ik maak hem de dag van tevoren, vaak zelfs voor twee dagen. Eigenlijk wordt het daar alleen maar lekkerder van. En als je een beetje doorsnijdt, ben je binnen tien minuten klaar.

Gezond, makkelijk, je kunt eindeloos variëren - wat wil je nog meer? Dat ie lekker is natuurlijk, en geloof me: dat is het.

De ingrediënten kun je naar eigen smaak wisselen, net zoals de hoeveelheden. Heb je veel trek, of ontbijt je altijd stevig? Eet je geen kaas, maar ben je dol op avocado? Heb je nog wat tomaten, kikkererwten, spinazie of radijsjes liggen? Dit is mijn signature salad, maak er gerust je eigen van.


Nodig om een vullende lunch voor 1 persoon te maken:
- 50 gr. (volkoren) couscous
- 60 ml. water
- olijfolie
- witte wijnazijn
- 1/4 komkommer
- 1/2 ui
- 1/2 avocado
- 50 gr. feta
- peper
- zout

Kook het water en giet dat over de couscous. Voeg een flinke scheut olijfolie en een klein beetje witte wijnazijn toe en laat dat even staan.

Snij ondertussen de ui, komkommer, avocado en feta in kleine stukjes.

Maak de couscous met een vork los en voeg de groenten toe. Breng op smaak met peper en zout en zet het weg in de koelkast tot je het nodig hebt.

Eet smakelijk!



Variatietip:
-
Couscous  (bijv. volgens recept hierboven)
- Flinke el. griekse yoghurt
- Halve citroen
- Munt

Boen de citroen schoon, rasp de schil en pers hem uit.

Snijd de munt en voeg, samen met de ctiroenrasp en - schil toe aan de yoghurt.

Roer alles door de couscous voor een frisse couscoussalade met een volle smaak.

8 opmerkingen:

  1. Jaaaa dankje Eva! Met munt, citroen en griekse yoghurt lijkt me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt heerlijk :) Ik koop meestal lunch op mijn werk, maar dit klinkt ook wel als een hele goede (en goedkope) oplossing. Ik zou zelf de yoghurt er niet snel bij doen omdat melkproducten je ijzerinname niet ten goede komen. Ik maak vaak een couscoussalade met fijngesneden broccoli, erwtjes, citroensap, munt en feta. Ook heel lekker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit klinkt echt heerlijk. Ga ik binnenkort maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohh. Klinkt heel goed!! Ik ga het gelijk even opslaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooh dit lijkt me echt heel erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er goed uit, ga ik zeker eens proberen! Alleen: kun je het ook met iets anders dan couscous maken? Dat vind ik toch zo smerig..:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Rosanneke, houd je wel van quinoa? Smaak komt niet helemaal overeen, maar het is wel nog gezonder en de structuur past prima :) Andere opties: (bruine) rijst of bulgur. Misschien is het zelfs met pasta nog wel lekker :)

    En Sanne, ik maak 'm ook meestal zonder yoghurt etc. maar ik vind 'm lekkerder mét. Jouw versie klinkt ook lekker! Is die broccoli dan rauw of gekookt?

    BeantwoordenVerwijderen